FAQ - Veelgestelde vragen
Algemene vragen
Je kan ons op verschillende manieren snel en eenvoudig contacteren:
Ga langs in één van onze Travel Shops
Telefonisch via +32 (0)9 277 22 88 (Maandag tot en met vrijdag van 10u00 tot 13u00 en van 13u30 tot 17u00. Zaterdag van 10u00 tot 13:00 en van 13u30 tot 17:00. Niet bereikbaar telefonisch op zon- en feestdagen)
Via chat als de button op de site verschijnt
Ja hoor: in elke Belgische provincie (zowel Vlaanderen als Wallonië (behalve de provincie Luxemburg)) hebben we minstens 1 kantoor, in de meeste provincies zelfs meerdere.
In totaal 40 reisbureau's (Travel Shops genoemd bij Neckermann) kan je tijdens de openingsuren binnenstappen - zonder afspraak - en de hulp inroepen van onze ervaren Travel Agents.
Een volledig overzicht met alle adressen en openingsuren vind je hier terug.
Last minutes zijn vakanties met een vertrek binnen de 6 weken. Bij Neckermann spreken we ook van super last minutes. Deze hebben een vertrek binnen de 3 weken!
Klaar en duidelijk: nee.
De Tour Operator Neckermann maakte tot oktober 2019 deel uit van Thomas Cook Group. Bij het faillissement van Thomas Cook werden 40 Neckermann Reisbureaus overgenomen door Wamos Benelux NV, wat werd overgenomen door het Belgisch Investeringsbedrijf CIM Capital
Nee, de gepubliceerde vluchttijden- en routes zijn niet altijd definitief. Tot 2 weken vóór vertrek kunnen er hier nog wijzigingen op komen.
De vlucht kan iets eerder of later vertrekken maar een ochtendvlucht kan bvb. ook een avondvlucht worden of andersom, daar kunnen wij bij Neckermann niets aan doen of voorkomen.
Ook de route kan nog (licht) wijzigen, zo kan er een tussenlanding gepland worden. Dit hoort bij een chartervlucht, als onderdeel van een pakketreis.
Luchthaven en check-in
Algemeen geldt: voor reizen naar Europese landen heb je in principe genoeg met je Belgische (of Nederlandse of Franse) identiteitskaart.
Voor reizen buiten Europa moet je een internationaal reispaspoort hebben.
Pas op: voor beiden geldt: deze documenten moeten nog minstens 6 maand geldig zijn na terugkomst van je reis! Indien dit niet zo is kan je geweigerd worden tot het vliegtuig!
Echter: raadpleeg altijd https://diplomatie.belgium.be/nl/reisdocumenten om na te kijken welke documenten je nodig hebt om naar het buitenland te reizen. Het reizen met de juiste documenten is altijd je eigen verantwoordelijkheid en hier kan Neckermann nooit aansprakelijk worden gesteld.
Zorg ervoor dat je altijd goed op tijd aanwezig bent op de luchthaven zodat je voldoende tijd hebt om in te checken en langs de veiligheidscontrole te gaan.
Wij raden je voor korte afstandsvluchten aan om minstens 2.5 uur voor de geplande vertrektijd van je vlucht aanwezig te zijn op de luchthaven. Voor de lange afstandsvluchten raden we je aan om minstens 3 uur voor de geplande vertrektijd van je vlucht aanwezig te zijn.
Tip: als dit mogelijk is bij je reisorganisator en luchtvaartmaatschappij, check dan op voorhand al online in.
Ja, de geboekte vluchten op Neckermann.be kunnen steeds wijzigen. Dit is een beslissing van de luchtvaartmaatschappij zelf en kunnen wij jammergenoeg niets aan doen.
Best altijd goed zelf de vluchturen op voorhand bekijken en controleren zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen kan je op voorhand online inboeken, maar niet bij allemaal.
Let op: bij sommige maatschappijen is het zelfs verplicht om vooraf online in te checken, bvb Ryanair. Hier zijn er boetes verbonden als je op de luchthaven zelf wilt inchecken.
Let op: dit is altijd een momentopname, wil je 100% zeker zijn? Vraag dan even na bij je Travel Shop of op de website van de luchtvaartmaatschappij zelf.
In bijna elke luchthaven heb je nu bagage drop-off balies. Daar kan je je koffer(s) afgeven en via de computer print je zo je kofferlabel(s) af, plak of hang ze op je koffer en alles komt goed!
Je kan natuurlijk ook je bagage nog steeds afgeven aan de balie van de luchtvaartmaatschappij maar dan moet je waarschijnlijk even aanschuiven in de rij.
Zorg dat je voor de hele vakantie genoeg medicijnen bij je hebt. Neem de medicijnen mee in je handbagage in de originele verpakking van de apotheek. Dit in verband met eventueel ruimbagageverlies.
Daarnaast raden wij aan om een medisch paspoort mee te nemen, zodat je bij eventueel verlies of diefstal, nieuwe medicijnen kunt kopen en bij onderzoek door een douanebeambte kunt aantonen dat het om medicijnen gaat.
Gebruik je medicijnen die onder de Opiumwet vallen?
Deze medicijnen (opiaten) mag je alleen met een speciale verklaring meenemen naar het buitenland. Voorbeelden van deze medicijnen zijn sterke pijnstillers, valium, seresta, ADHD-medicatie en medicinale canabis.
Je loopt de kans op zware straffen als je de regels overtreedt. Informeer bij de ambassade van het land waar je naartoe gaat welke regels in dat land gelden.
Voor alle veiligheid: zorg dat alle verklaringen op papier zowel in het Nederlands, het Frans als het Engels staan.
Verzekeringen
In de prijs van een reis is geen standaard verzekering inbegrepen.
Als je een reis boekt bij Neckermann, kun je echter meteen ook een verzekering bijboeken. Wij doen hiervoor een beroep op de grootste en beste reisverzekeraar in België en Europa, namelijk AXA.
Het is mogelijk een annuleringsverzekering en/of reis- en bijstandsverzekering af te sluiten.
Op onze reisverzekeringspagina kan je terugvinden welke verzekeringen wij aanbieden.
Ja, ook na je boeking is het nog mogelijk om een reisverzekering af te sluiten.
Hiervoor neem je best contact op met de Travel Shop die jouw dossier beheert. Ook bij online boekingen krijg je een Travel Shop toegewezen. Zij zullen je met plezier verder helpen.
Op de bestemming
De transfer naar het hotel is niet altijd inbegrepen. Dit hangt af van het type pakket dat je boekt en de voorwaarden van de reisorganisatie. Als er een transfer inbegrepen is dan staat dat vermeld op je bestelbon en je reisdocumenten.
Indien niet inbegrepen kan je natuurlijk altijd dit extra bijboeken via de Travel Shop.
Controleer hiervoor altijd eerst je reisdocumenten, waar meestal de informatie over de transfer wordt vermeld.
In de aankomsthal van de luchthaven, vind je vaak ook een vertegenwoordiger van je reisorganisator. Dit is echter niet op alle luchthavens het geval.
Heb je toch problemen bij het vinden van je transfer? Neem dan contact op met de aanbieder van de transfer die op je reisdocumenten vermeld staat.
Je ontvangt deze informatie via de reisorganisator. Sommigen organisatoren sturen hiervoor een e-mail, anderen werken met Whatsapp of via de reisleiding.
Vaak ontvangt het hotel waar je verblijft ook de informatie over deze ophaaltijden voor de terugvlucht. Deze informatie is meestal 24 à 48 uur voor je terugvlucht beschikbaar.
Check zeker ook de reisleiding "borden" die je meestal vindt in de grotere hotels.
Dit hangt af van de reisorganisator en de bestemming. Als doorverkoper heeft Neckermann geen eigen reisleiding op je bestemming. Op je reisdocumenten die je ontvangt kan je echter checken hoe je je reisorganisator kan bereiken ter plaatse.
Als er onverhoopt iets niet naar wens verloopt tijdens je vakantie, dien je volgende stappen te ondernemen:
Contacteer eerst de receptie van je verblijf. Meestal kan deze jouw probleem meteen verhelpen.
Als de receptie je niet kan helpen, neem dan meteen contact op met de reisleiding via je de contactgegevens in de reisdocumenten. Vergeet dus zeker niet om deze documenten mee te nemen op reis.
Een klacht zal door de reisorganistor nooit aanvaard worden worden na retour indien er op de bestemming niet de mogelijkheid werd gegeven om het probleem op te lossen. Altijd de reisorganisator ter plaatse het probleem melden.
In heel wat hotels wordt van de heren verwacht dat ze een lange broek dragen in het restaurant, zeker voor het avondmaal.
Niet zelden wordt een korte broek of short geweigerd.
Half pension: bestaat uit het ontbijt en één hoofdmaaltijd (meestal het avondmaal) per overnachting.
Vol pension: onder vol pension verstaat men het ontbijt, de lunch en het avondmaal per overnachting.
All inclusive: een selectie van maaltijden en dranken zijn inbegrepen gedurende het hele verblijf (verschilt per hotel, zie beschrijving telkens).
Soms kan je ook een half pension plus of vol pension plus verkrijgen: de plus betekend dan meestal dat de dranken bij de maaltijden inbegrepen zijn.
Naast deze formules heb je ook nog regelmatig "Logies" en "Logies en ontbijt".
Bij logies is er niets van maaltijden of dranken inbegrepen en moet je hier dus zelf voor kijken, bij Logies en ontbijt is het ontbijt dus enkel inbegrepen.
Uw hotelkamer is de dag van aankomst in principe ten vroegste beschikbaar vanaf 14 uur.
De dag van terugkeer dient u de kamer te verlaten ten laatste om 12 uur (in sommige hotels kan dit ook vroeger zijn).
Opgelet: de getoonde foto's van de accommodatie zijn een "woonvoorbeeld" of "kamervoorbeeld". De grootte en/of inrichting kunnen verschillen.